De eerste stagedagen - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Gemma Deelen - WaarBenJij.nu De eerste stagedagen - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Gemma Deelen - WaarBenJij.nu

De eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Gemma

10 Februari 2018 | Aruba, Aruba

Wauw inmiddels zitten we al 2,5 week in Aruba… Wat gaat de tijd snel! Dinsdag was het dan zover onze eerste stagedag op de Felip B. Tromp. Oef die wekker om 6.30 was wel weer eventjes wennen.. De lessen starten hier om 7.45. Tijdens het kennismaken had ik gevraagd hoe laat ik aanwezig moet zijn, 7.30 was prima. Ook Madelon en Marissa moesten om 7.30 aanwezig zijn. Dus om 7.30 stonden wij keurig voor onze lokalen maar er was nog geen leerkracht te bekennen. De leerlingen stonden al wel voor de deur. In Nederland starten de scholen om 8.30 en was ik vaak om 7.30 al aanwezig.. Wat een verschil. Maar uiteindelijk kwamen de leerkrachten langzaam aanlopen. De leerlingen moesten nog even buiten wachten, de leerkracht schreef op het bord wat we die dag gingen doen en toen kon de dag beginnen.

Ik loop stage in klas 4 dit is in Nederland groep 6. Super leuk want ik heb afgelopen half jaar in Hoornaar ook groep 6 gehad dus het is leuk om dat verschil te zien. Het is een groep van 25 leerlingen. Thuis wordt bij alle leerlingen Spaans of Papiaments gesproken. De lessen worden in het Nederlands gegeven maar veel leerlingen snappen hier niks van. Onderling spreken de leerlingen ook geen Nederlands met elkaar.
Ik heb mij eerst voorgesteld aan de groep en verteld wat ik de komende tijd bij hun in de klas kom doen. Leuk om te zien dat de kinderen gelijk super enthousiast waren en met allerlei vragen kwamen. Daarna hadden de leerlingen CITO rekenen. Voor mij een beetje saai aangezien dit een uur lang stil werken is. In Nederland moeten de leerlingen de cito zelfstandig maken. De toets wordt hier voorgelezen en sommige dingen worden vertaald of op het bord getekend omdat de leerlingen er anders echt niks van begrijpen. Jeroen (mijn begeleider) vertelde mij dat je je eigenlijk moet voorstellen dat wij les krijgen in het chinees. Zo voelt het voor die leerlingen waarschijnlijk ook. Hij zei dan ook ze vanaf volgend jaar waarschijnlijk niet meer in het Nederlands les gaan geven. Alle oudergesprekken voert hij ook in het Spaans. Een andere leerkracht vertelde mij dat Nederlands bij de meeste leerlingen vaak de 4e taal is. De eerste taal is Papiaments, dan Spaans, dan Engels en dan pas Nederlands. Een leerling kwam naar mij toe en wilde vragen hoe oud ik was. Dit lukte haar niet in het Nederlands… Dit zegt wel iets over het niveau. De leerlingen hebben geluk dat Jeroen ook Spaans spreekt. De begeleider van Madelon spreekt echt alleen Nederlands. De leerlingen in de klas vertalen het voor de leerlingen die nauwelijks Nederlands spreken/begrijpen.

De methodes die worden gebruikt zijn ook gewoon Nederlands: Wereld in getallen, taal actief, estafette. Je merkt dat dit het ook niet makkelijker maakt. Soms gaat het over plaatsen die de leerlingen helemaal niet kennen. Of in de rekenmethode gaat het altijd over euro’s terwijl zij hier betalen met dollar of florijn. Of ze hebben het over groep 8 terwijl dat hier klas 6 is. De leerkracht is constant bezig met voorbeelden zoeken uit Aruba maar ook constant dingen tekenen of weer opnieuw uitleggen.
In Aruba kennen ze niet echt speciaal onderwijs. Alles zit bij elkaar en onderzoeken naar bijvoorbeeld ADHD duren ongeveer 2 jaar. Er zitten in mijn klas best wat leerlingen die extra begeleiding nodig hebben maar deze begeleiding is er niet. Jeroen gaf dan ook dat hij blij was dat ik er ben zodat we nu de leerlingen meer begeleiding kunnen bieden.
Ik heb dinsdag en woensdag nog geen lessen gegeven maar heb mijn ogen uitgekeken. Het is bijna nooit stil in de klas. De kinderen praten constant door de leerkracht heen en de betrokkenheid is heel laag. Wanneer de leerkracht een vraag stelt steekt niemand zijn vinger op. Veel leerlingen zijn met andere dingen bezig of leerlingen hebben geen idee waar het over gaat dus haken dan ook af. Simpele opdrachten als pak je potlood duren ontzettend lang. De lessen worden bijna allemaal klassikaal gegeven. De leerkracht schrijft vaak mee op het bord. Leerlingen schrijven dit vaak gewoon over. Maar dat maakt de leerkracht niks uit.. Als het uiteindelijk maar in het schrift staat. Met spelling hadden de leerlingen een dictee. Na het dictee werden de antwoorden op het bord geschreven en de leerlingen kregen de taak om de fouten die ze hadden te verbeteren. Ik heb ze daarna nog nagekeken en er was maar één leerling die alles goed had…

Na de stagedagen zijn wij lekker naar het strand geweest. Dinsdagavond zijn we gewoon thuis gebleven. Woensdagavond ben zijn we nog wel even een drankje wezen doen.

Donderdag had Marissa geregeld dat de band van de mariniers op kon treden bij ons op school. Dit was één groot feest. Super leuk! We hebben daarna boodschappen gedaan en Madelon en ik zijn wezen bootcampen. Jaja we doen ook nog sportieve dingen in plaats van alleen maar op het strand liggen ;).

Vanaf gister hebben wij ook een huisdier. Namelijk Harry de hagendis. We hebben al op verschillende manier geprobeerd om hem uit huis te krijgen maar hij wilt echt niet. Ook Kateline heeft al een poging gedaan maar dan verstopt hij zich onder de koelkast of achter de keukenkastjes. We hebben nu met hem afgesproken dat hij in de kamer/keuken mag maar niet bij ons in de slaapkamer. Hij houdt zich tot nu toe keurig aan de regels.

Vanavond gaan wij lekker uiteten en karaoke bij Bugaloo. En morgen gaan we naar de carnavals parade in Oranjestad. Maandag zijn de leerlingen door carnaval vrij. Wij gaan vanaf maandag starten met windsurf lessen. Heel veel zin in!! En vanaf dinsdag ga ik mijn eerste lesjes geven. Ik ben heel benieuwd. Ik heb nog geen foto’s van mijn klas. Die zou ik deze week even maken.

Maar het gaat hier dus nog steeds goed en we vervelen ons nog lang niet!!




  • 14 Februari 2018 - 22:03

    Mandy:

    Pfoe.. dat word een uitdaging Gem!
    Wat schandalig eigenlijk dat er in het Nederlands les gegeven wordt terwijl de leerlingen dat niet eens spreken.
    Dat wordt een spoedcursus papiaments voor jou?
    Of misschien gebarentaal?
    Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 23 Jan. 2018
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 10572

Voorgaande reizen:

24 Januari 2018 - 18 Mei 2018

Stage in Aruba

Landen bezocht: